Penny wise and pound foolish, één van mijn favoriete Engelse uitdrukkingen.
Tegenwoordig kan iedereen wel een ontwerpje maken, in Microsoft Word of het ‘ultra-professionele’ Paint Shop Pro. U geeft zichzelf een schouderklopje als u ziet wat u zonder opleiding, kennis en ervaring hebt gemaakt en zelfs uw schoonmoeder vindt het mooi.
Waarom honderden euro’s uitgeven voor het uitbesteden van het ontwerp van een logo, als u het zelf ook kan?
Correctie: u denkt dat u het zelf kunt. Want uiteraard heeft het werk van een grafisch vormgever een meerwaarde. Een vormgever kijkt op een hele andere manier naar design.
- De vormgever houdt rekening met de aantrekkingskracht die het ontwerp moet hebben op de doelgroep.
- De vormgever heeft door zijn ervaring oog voor details, die het geheel net weer meer kunnen verfraaien.
- Maar boven alles: het werken met een professionele vormgever zorgt in de regel voor meer omzet, omdat uw klanten zullen afhaken als ze een ontwerp zien dat ze zelf ook hadden kunnen maken.
Als een bedrijf middelmatigheid uitstraalt, wat moet je er dan nog verder van verwachten? Om maar eens met het oer-Nederlandse ‘Schoenmaker, blijf bij je leest’ te blijven. Doe waar u goed in bent, maar besteed uit wat een ander beter kan.